مديرگروه : دکتر شاپور گلبهار حقيقي
در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله بند "ب" اصول 2 و 12 اصل سوم، و ایجاد شرایط تحقق بند 4 همین اصول، و نیز اجرای اصل 30 و بند 7 اصل 43، و ایجاد شرایط تحقق بند های 8 و 1 این اصل و اصول دیگر، و نظر به حجم عظیم اطلاعات از طرفی ، و نقش بلا انکار آن در کیفیت مدیریت و اداره امور و همچنین نقش ابزاری تکنولوژی کامپیوتر در کیفیت جمع آوری و سازماندهی اطلاعات از طرفی و نقش امکانات اینترنت در نشر و انتقال سریع آن، پس از بررسی و مطالعه ی مباحث فنون کامپیوتر و شبکه های اطلاعاتی و مدیریت، دوره کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات با گرایش " تجارت الکترونیک" به قرار زیر تدوین شده است:
1.تعاریف و اهداف :
تجارت الکترونیک در واقع استفاده ازدستاوردهای الکترونیک ، شبکه های کامپیوتری و مخابراتی بخصوص شبکه جهانی اینترنت جهت انجام امور تجاری و توسعه این امور می باشد.حال چه دستاوردهائی این فناوری ها به بخش تعاملی و اقتصادی عرضه نموده اند و کدام فرایند از امور تجاری را می توان بصورت الکترونیکی یعنی روی کامپیوتر ها و شبکه ها انجام داد؛ خود سئوالی است که روز به روز جواب وسیع تری دارد.
سرعت و دقت کامپیوترها و مزایای شبکه ها چون : به اشتراک گذاری منابع جهت استفاده عمومی، پست الکترونیک ، سرویس پیام کوتاه ،خرید و فروش از راه دور در خانه ، آموزش از راه دور ، کنفرانس ویدئوئی و سایر دستاوردها ، باعث تسهیلاتی در زندگی و صرفه جوئی های قابل ملاحظه در وقت و کاهش هزینه ها شده است که خود بستر مناسبی جهت تجارت الکترونیکی فراهم نموده است.
2. مهارت های دانش آموختگان رشته تجارت الکترونیک :
افزایش فروش ، درآمد و سرمایه گذاری
ایجاد فرصت های تجاری و شغلی جدید
امکان ارائه خدمات ومحصولات در سطح جهانی
افزایش سطح رفاه زندگی ، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد
بکارگیری قوانین تجاری متحدالشکل در تمامی کشورهای عضو سازمان های جهانی
کمک به منابع انرژی و محیط زیست
ایجاد رقابت در سطح بین المللی
کاهش هزینه تبلیغات بخصوص در سطح بین المللی
عدم حضور واسطه
افزایش قابل ملاحظه امنیت دسترسی به بازارهای صادراتی
تمرکز و توزیع پایگاه داده ای بانکی جهت امور آماری ، امنیتی ، قابلیت اعتماد وتسریع امور
رواج پول الکترونیکی و مزایای فراوان آن
لذا نقش آفرینده هائی چون دولت الکترونیک ، تجارت الکترونیک ، بانکداری و پول الکترونیک و دانشگاه الکترونیک در توسعه اقتصادی و تجاری کشورمان،همسو با کشورهای پیش قراول در این زمینه امری مبرهن است .
3.طول دوره: برنامه درسی دوره برای 4 نیمسال طرح ریزی شده است و طول آن حداکثر 3 سال می باشد( طبق مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، و طول هر ترم 16 هفته آموزشی کامل، مدت هر واحد درس نظری 16 ساعت وبرای دروس عملی و آزمایشگاهی و کارگاهی 48 ساعت می باشد.
تعداد واحدهای درسی این دوره علاوه بر دروس جبرانی، برابر 32 واحد به صورت زیر است:
I.دورس گروه 1: حداقل 15 واحد
II.دروس گروه 2: 15 واحد
III. درس سمینار: 2 واحد
IV. شیوه آموزش محور بدون پایان نامه می باشد و به جای پایان نامه 6 واحد درسی گذرانیده می شود.
تذکر مهم: چهار مورد اول جدول دروس جبرانی از طرف گروه آموزشی برای گرایش فوق مشخص گردیده و اگر در دوره کارشناسی (پيوسته يا ناپيوسته ) با نمره بالای 12 و سه واحدی پاس شده اند، در دوره کارشناسی ارشد نیاز به اخذ آنها نمی باشد.
دروس جبراني | تعداد واحد |
تجارت الکترونیکی | 3 |
شبکه های کامپیوتری | 3 |
مهندسی فناوری اطلاعات | 3 |
مبانی اقتصاد مهندسی | 3 |
مهندسی فناوری اطلاعات 2 | 3 |
مهندسی نرم افزار 1 | 3 |
مهندسی نرم افزار 2 | 3 |
دروس گروه 1 | تعداد واحد |
مهندسی سیستم های تجارت الکترونیکی | 3 |
امنیت تجارت الکترونیکی | 3 |
بازاریابی الکترونیکی | 3 |
هوش تجاری | 3 |
سیستم های پرداخت الکترونیکی | 3 |
استراتژی های تجارت الکترونیکی | 3 |
مدیریت زنجیره عرضه(SCM) | 3 |
تجارت الکترونیکی سیار و محاسبات فراگیر | 3 |
روش تحقیق و سمینار | 2 |
دروس گروه 2 | تعداد واحد |
معماری نرم افزار | 3 |
مسائل حقوقی و اخلاقی در فناوری اطلاعات | 3 |
مدیریت تیم های مجازی | 3 |
سیستم های تصمیم یار هوشمند | 3 |
مدیریت مالی | 3 |
مدیریت ارتباط با مشتری | 3 |
برنامه ریزی منابع بنگاه | 3 |
مهندسی مجدد فرآیند های تجاری | 3 |
ذخیره و بازیابی اطلاعات روی وب | 3 |
بانکداری الکترونیکی | 3 |
برنامه ریزی استراتژیک پیشرفته | 3 |
محاسبات توری | 3 |
روش های پیش بینی | 3 |
مباحث پیشرفته در مهندسی سیستم های تجارت الکترونیکی | 3 |
مباحث ویژه | 3 |
یک درس از سایر رشته ها | 3 |
دریافت کاتالوگ رشته